Ondernemen

Zo blijf je goed bereikbaar tijdens het thuiswerken

Thuiswerken is tegenwoordig natuurlijk steeds vaker ons ‘normaal’. Hoewel er voor veel mensen veel voordelen zitten aan het kunnen werken vanuit de thuisomgeving, komen er ook regelmatig nadelen bij kijken. Zo verlies je toch enigszins het nauwe contact met je collega’s en mis je wel dat betrokken gevoel bij het bedrijf. Ook is het contact met je collega’s en eventueel klanten ook gewoon een stuk minder. En dat terwijl het contact met je collega’s en klanten juist zo belangrijk is. Wat kun je eraan doen om toch tijdens het thuiswerken goed bereikbaar en betrokken te blijven? De volgende dingen zullen je hiermee helpen.

Maak afspraken over bereikbaarheid

Het maken van duidelijke afspraken wat betreft jouw bereikbaarheid is erg belangrijk. Mensen horen te weten waar ze je kunnen bereiken en hoe ze dit het beste kunnen doen. Als je continu op vijf verschillende plekken bezig bent met het praten met collega’s en/of klanten, raak je zelf wellicht het overzicht ook even kwijt. Voorkom dit door duidelijke afspraken te maken. Gebruik bijvoorbeeld een werktelefoon, of zorg dat iedereen een bepaald platform gebruikt waar je goed mee kunt communiceren. Zo wordt het stukje communicatie al wat makkelijker. 

Voer videogesprekken

We bellen natuurlijk regelmatig met collega’s en klanten, maar doe je dit met of zonder beeld? Door het met beeld te doen, kun je het allemaal nog net iets persoonlijker maken. Je ziet elkaar tenslotte niet vaak en op deze manier zie je elkaar toch en kun je net iets makkelijker dingen duidelijk maken. Door elke ochtend bijvoorbeeld even een contactmomentje in te lassen, heb je al snel het gevoel dat je weer een stukje dichterbij elkaar staat. Je kunt bijvoorbeeld bellen met VoIP. VoIP telefonie zal dit allemaal stukken soepeler en fijner laten verlopen, zodat jij lekker betrokken kan blijven bij alle anderen waar je mee werkt.

Werk vaste tijden

Als je thuis werkt, heb je al snel de neiging om misschien een uurtje later te beginnen, een langere pauze te nemen of om ‘s avonds juist wat langer door te gaan. Zo mis je echter wellicht wel momenten dat mensen je proberen te bereiken. Door je normale kantoortijden aan te houden loop je niet tegen dit probleem aan. Werk dus op de tijden die je normaal tijdens een dag op kantoor ook aan zou houden, en houd op die manier zowel het goede ritme als duidelijkheid voor collega’s en klanten. Dat is natuurlijk wel net zo fijn.

Gerelateerde artikelen

Back to top button